Przedszkole nr 1 "Bajkowy Zamek" w Poznaniu

60-161 Poznań ul. Jawornicka 17

tel. 618 670 914

p1@poznan.interklasa.pl

LUTY

TEMATY KOMPLEKSOWE:

1.   Wzory i ślady” 

  • Słuchanie wiersza G. Koby Zima. Rozmowa na temat wiersza  - rozwijanie umiejętności formułowania krótkich wypowiedzi na temat cech charakterystycznych zimy.
  • Słuchanie piosenki Sanki . Nauka piosenki fragmentami, metodą ze słuchu. Improwizowanie ruchem treści piosenki
  • Zabawa dydaktyczna Dziwny Kształtoludek -  układanie sylwety według podanego wzoru, klasyfikowanie  przedmiotów  według wielkości i koloru. Zabawa ruchowa Kształtoludek patrzy. Twórcze układanie własnych Kształtoludków, odwzorowywanie układanek kolegów.
  • Słuchanie wiersza E. Stadtmuller Bałwankowo. Rozmowa na temat treści wiersza. Poszerzanie doświadczeń badawczych – dz. potrafi obserwować
    i formułować wnioski
    z obserwacji
  • Wykonanie pracy plastycznej Zima – rysowanie białą kredą zimowego krajobrazu
  •  Zabawa ruchowo-naśladowcza Sypie śnieżek.
  •  Zabawa orientacyjno-porządkowa Kolorowe śnieżynki.
  • Zabawa muzyczno-ruchowa Wirujące płatki śniegu.

 2.  „ Mali kucharze”

  • Zabawa dydaktyczna Czego potrzebuje kucharz? Wskazywanie przedmiotów, których w swojej pracy używa kucharz. Nazywanie ich, dzielenie nazwy na sylaby Ćwiczenia ortofoniczne − naśladowanie odgłosów dochodzących z kuchni.
  • Z wizytą w przedszkolnej kuchni poznawanie czynności wykonywanych przez kucharza. Poszanowanie pracy innych.
  • Słuchanie piosenki Kuchareczki. Rozmowa na temat treści piosenki. Wyjaśnienie słów: kopyście, jarzyny. Zabawa ruchowa do piosenki - rytmicznie poruszanie się przy muzyce.
  • Zabawa matematyczna Krojone warzywa. Słuchanie wiersza E. Szelburg-Zarembiny Kuchareczka. Rozmowa na temat wiersza. Rozwijanie umiejętności przeliczania w zakresie czterech z wykorzystaniem warzyw i klocków.  Zabawa Gorący kartofelek (według K. W. Vopla).
  • Wykonanie pracy plastycznej Fartuszek. Oglądanie fartuszków. Dzieci określają wielkość, kolorystykę, nazywają występujące na nich elementy. Ozdobienie fartuszka według własnego pomysłu. - rozwijanie sprawności manualnych
  • Zabawy kulinarne Jesteśmy kucharzami. Słuchanie opowiadania Niespodzianka panów Kowalskich, według utworu M. Terlikowskiej. Samodzielne przygotowanie posiłku z gotowych produktów – na drugie śniadanie- rozwijanie umiejętności samoobsługowych.

 

„5 PORCJI WARZYW, OWOCÓW LUB SOKU”- realizacja programu

 

  • Uświadamianie dzieciom znaczenia i konieczności spożywania owoców, warzyw i soków, bogatych w witaminy i sole mineralne. Wdrażanie dzieci do przestrzegania zasady spożywania w ciągu dnia 5 porcji owoców, warzyw i soków.
  • Zabawa dydaktyczna pt. „Podobieństwa i różnice” Wyszukiwanie podobieństw i różnic między owocami, warzywami, sokami tj. kształt, kolor, wielkość. Segregowanie owoców. Zabawy i  ćwiczenia rozwijające percepcję wzrokową .Zabawa badawcza pt. „Z jakich owoców i warzyw jest ten sok?”
  • Wprowadzenie pojęcia witamina.
  • Malowanie sylwet warzyw i owoców farbami sensorycznymi np.: z domieszką piasku lub drobnych trocin.
  • Poznanie owoców i warzyw wykorzystując zmysł dotyku  Zabawa dydaktyczna „Co to za warzywo – co to za owoc?”Dobieranie fragmentu  owocu lub warzywa aby utworzyć całość. Dobieranie skórki  do owocu lub warzywa. „Czarodziejski worek”- rozpoznawanie owoców i warzyw po kształcie i fakturze.
  • Zabawa „Ciepło – zimno”   rozpoznawanie warzyw i owoców wykorzystując zmysł węchu. Chodniczek zapachowy  -rozpoznawanie po węchu owoców lub warzyw. Wyszukanie i wskazanie odpowiednie połówki. Wykonanie puszek zapachowych -  rozróżnianie i nazywanie zapachów oraz dopasowywanie ich do odpowiedniej ilustracji. Rozwijanie aktywności plastycznej. Wdrażanie do współpracy w zespole.
  • Zabawa dydaktyczna pt. „Smaki do pary”. Nabywanie umiejętności rozpoznawania i rozróżniania smaku owoców, warzyw i  soków. Rozwijanie zmysłu smaku.
  • Przygotowanie dekoracji stołu: - obrus we wzory warzyw, owoców. Praca plastyczna nt.: „Kompozycje z owoców i warzyw” Stemplowanie farbami i kawałkami              owoców oraz warzyw kompozycji
  • Zabawa słuchowa „Jakie odgłosy dochodzą z kuchni?” – odgadywanie dźwięków wydawanych przez przedmioty kuchenne. Poznanie sposobów obserwowania świata przez świadome wykorzystywanie zmysłu słuchu. Poznanie wartości odżywczych warzyw i owoców.
  • Wykonanie instrumentu perkusyjnego – grzechotki używając pestek owoców i warzyw (pestki wiśni, śliwek, pestki dyni, słonecznika itp.) Dzieci wykonują puszki szmerowe. Ozdabiają swoje grzechotki nalepiając na butelki gotowe sylwetki warzyw i owoców wykonane z kolorowego lub samoprzylepnego papieru
  • Zabawa ruchowo-naśladowcza Obieramy warzywa.
  • Zabawa orientacyjno-porządkowa Garnki i rondelki.

3.  „ Zaproszenie do cyrku”                              

  • Słuchanie wiersza D. Dembińskiej W cyrku. Rozmowa na temat wiersza. Zabawa ruchowo-naśladowcza Cyrkowe sztuczki.
  • Zabawa pantomimiczna Czarodziejski kapelusz. Ruchami i mimiką naśladują zachowanie zwierzęcia, którego obrazek wylosowały
  • Zabawy przy piosence Cyrk. Rozmowa na temat piosenki. Oglądanie cyrkowych afiszy, biletów. Swobodna rozmowa z dziećmi na temat przeżyć związanych z ich wizytą w cyrku. Zabawa muzyczno - ruchowa do piosenki - rozwijanie poczucia rytmu.
  • Zabawa matematyczna Wesoły klaun. Ćwiczenia w liczeniu piłek - rozwijanie umiejętności posługiwania się liczebnikami porządkowymi. Ćwiczenia analizy i syntezy wzrokowej Wesoły klaun.
  • Dzieci układają obrazek klauna, pocięty na części
  • Zabawa plastyczna „Czapka klauna” z wykorzystaniem karty pracy, cz. 2, nr7 -poznanie sposobów łączenia dwóch kolorów w celu powstania innego. Rozcieranie palcem kropli czerwonej i żółtej farby umieszczonych w kapeluszu klauna. Nazwanie koloru, który powstał z połączenia dwóch innych. Opowiadanie przez dzieci, co wyczarowały.
  • Bawię się w  iluzjonistę. - zapoznanie z nowymi formami zabaw – wdrażanie do zgodnej i bezpiecznej zabawy w domu i przedszkolu. Zabawa Cyrkowe sztuczki, na podstawie książki L. Perina.
  • Zabawa rozwijająca zmysł orientacji Czarodziejski krąg
  • Zabawa ruchowa Marsz klaunów.
  • Zabawa bieżna Wesoły klaun i smutny klaun.

 

Wiersz do nauki

 

Jem warzywa i owoce,

 

Są przepyszne, więc nie psocę!

 

Wszystkie mają witaminy,

 

dzięki nim są dziarskie miny!

 

Duże, małe, kolorowe,

 

Zjadam wszystkie, bo są zdrowe!

 

Więc je chrupię cały rok,

 

Lub popijam pyszny sok!

 

 

 

Piosenka do nauki

 

I. Dziś wielka radość!

 

Śnieżna wycieczka!

 

Dzieci pojadą

 

dziś na saneczkach!

 

Ref.: W zimowe ranki

 

najmilsze sanki.

 

II. Choć marzną nosy,

 

pełno jest śmiechu,

 

byle na szosę

 

tylko nie zjechać.

 

Ref.: W zimowe ranki...

NA GÓRĘ