Przedszkole nr 1 "Bajkowy Zamek" w Poznaniu

60-161 Poznań ul. Jawornicka 17

tel. 618 670 914

p1@poznan.interklasa.pl

5 PORCJI WARZYW, OWOCÓW LUB SOKU

Jem warzywa i owoce,

Są przepyszne, więc nie psocę!

Wszystkie mają witaminy,

dzięki nim są dziarskie miny!

Duże, małe, kolorowe,

Zjadam wszystkie, bo są zdrowe!

Więc je chrupię cały rok,

Lub popijam pyszny sok!

  • Uświadamianie dzieciom znaczenia i konieczności spożywania owoców, warzyw i soków, bogatych w witaminy i sole mineralne. Wdrażanie dzieci do przestrzegania zasady spożywania w ciągu dnia 5 porcji owoców, warzyw i soków.
  • Zabawa dydaktyczna pt. „Podobieństwa i różnice” Wyszukiwanie podobieństw i różnic między owocami, warzywami, sokami tj. kształt, kolor, wielkość. Segregowanie owoców. Zabawy i  ćwiczenia rozwijające percepcję wzrokową. Zabawa badawcza pt. „Z jakich owoców i warzyw jest ten sok?”
  • Wprowadzenie pojęcia witamina.
  • Malowanie sylwet warzyw i owoców farbami sensorycznymi np.: z domieszką piasku lub drobnych trocin.
  • Poznanie owoców i warzyw wykorzystując zmysł dotyku.  Zabawa dydaktyczna „Co to za warzywo – co to za owoc?”Dobieranie fragmentu  owocu lub warzywa aby utworzyć całość. Dobieranie skórki  do owocu lub warzywa. „Czarodziejski worek”- rozpoznawanie owoców i warzyw po kształcie i fakturze.
  • Zabawa „Ciepło – zimno”   rozpoznawanie warzyw i owoców wykorzystując zmysł węchu. Chodniczek zapachowy  -rozpoznawanie po węchu owoców lub warzyw. Wyszukanie i wskazanie odpowiednie połówki. Wykonanie puszek zapachowych -  rozróżnianie i nazywanie zapachów oraz dopasowywanie ich do odpowiedniej ilustracji. Rozwijanie aktywności plastycznej. Wdrażanie do współpracy w zespole.
  • Zabawa dydaktyczna pt. „Smaki do pary”. Nabywanie umiejętności rozpoznawania i rozróżniania smaku owoców, warzyw i  soków. Rozwijanie zmysłu smaku.
  • Przygotowanie dekoracji stołu: - obrus we wzory warzyw, owoców. Praca plastyczna nt.: „Kompozycje z owoców i warzyw” Stemplowanie farbami i kawałkami owoców oraz warzyw kompozycji
  • Zabawa słuchowa „Jakie odgłosy dochodzą z kuchni?” – odgadywanie dźwięków wydawanych przez przedmioty kuchenne. Poznanie sposobów obserwowania świata przez świadome wykorzystywanie zmysłu słuchu. Poznanie wartości odżywczych warzyw i owoców.
  • Wykonanie instrumentu perkusyjnego – grzechotki używając pestek owoców i warzyw (pestki wiśni, śliwek, pestki dyni, słonecznika itp.) Dzieci wykonują puszki szmerowe. Ozdabiają swoje grzechotki nalepiając na butelki gotowe sylwetki warzyw i owoców wykonane z kolorowego lub samoprzylepnego papieru
  • Zabawa ruchowo-naśladowcza Obieramy warzywa.
  • Zabawa orientacyjno-porządkowa Garnki i rondelki.
NA GÓRĘ