Jem warzywa i owoce,
Są przepyszne, więc nie psocę!
Wszystkie mają witaminy,
dzięki nim są dziarskie miny!
Duże, małe, kolorowe,
Zjadam wszystkie, bo są zdrowe!
Więc je chrupię cały rok,
Lub popijam pyszny sok!
- Uświadamianie dzieciom znaczenia i konieczności spożywania owoców, warzyw i soków, bogatych w witaminy i sole mineralne. Wdrażanie dzieci do przestrzegania zasady spożywania w ciągu dnia 5 porcji owoców, warzyw i soków.
- Zabawa dydaktyczna pt. „Podobieństwa i różnice” Wyszukiwanie podobieństw i różnic między owocami, warzywami, sokami tj. kształt, kolor, wielkość. Segregowanie owoców. Zabawy i ćwiczenia rozwijające percepcję wzrokową. Zabawa badawcza pt. „Z jakich owoców i warzyw jest ten sok?”
- Wprowadzenie pojęcia witamina.
- Malowanie sylwet warzyw i owoców farbami sensorycznymi np.: z domieszką piasku lub drobnych trocin.
- Poznanie owoców i warzyw wykorzystując zmysł dotyku. Zabawa dydaktyczna „Co to za warzywo – co to za owoc?”Dobieranie fragmentu owocu lub warzywa aby utworzyć całość. Dobieranie skórki do owocu lub warzywa. „Czarodziejski worek”- rozpoznawanie owoców i warzyw po kształcie i fakturze.
- Zabawa „Ciepło – zimno” rozpoznawanie warzyw i owoców wykorzystując zmysł węchu. Chodniczek zapachowy -rozpoznawanie po węchu owoców lub warzyw. Wyszukanie i wskazanie odpowiednie połówki. Wykonanie puszek zapachowych - rozróżnianie i nazywanie zapachów oraz dopasowywanie ich do odpowiedniej ilustracji. Rozwijanie aktywności plastycznej. Wdrażanie do współpracy w zespole.
- Zabawa dydaktyczna pt. „Smaki do pary”. Nabywanie umiejętności rozpoznawania i rozróżniania smaku owoców, warzyw i soków. Rozwijanie zmysłu smaku.
- Przygotowanie dekoracji stołu: - obrus we wzory warzyw, owoców. Praca plastyczna nt.: „Kompozycje z owoców i warzyw” Stemplowanie farbami i kawałkami owoców oraz warzyw kompozycji
- Zabawa słuchowa „Jakie odgłosy dochodzą z kuchni?” – odgadywanie dźwięków wydawanych przez przedmioty kuchenne. Poznanie sposobów obserwowania świata przez świadome wykorzystywanie zmysłu słuchu. Poznanie wartości odżywczych warzyw i owoców.
- Wykonanie instrumentu perkusyjnego – grzechotki używając pestek owoców i warzyw (pestki wiśni, śliwek, pestki dyni, słonecznika itp.) Dzieci wykonują puszki szmerowe. Ozdabiają swoje grzechotki nalepiając na butelki gotowe sylwetki warzyw i owoców wykonane z kolorowego lub samoprzylepnego papieru
- Zabawa ruchowo-naśladowcza Obieramy warzywa.
- Zabawa orientacyjno-porządkowa Garnki i rondelki.